Asset Publisher Asset Publisher

Ścieżki dydaktyczne

Edukacja leśna oparta jest także o ścieżki przyrodniczo-edukacyjne, na których odbywają się zajęcia w lesie. Ścieżki umożliwiają przyrodniczą turystykę poznawczą, a dzięki tablicom informacyjnym omawiającym zagadnienia przyrodniczo-leśne stanowią element edukacji ekologicznej społeczeństwa prowadzonej przez leśników.

W Nadleśnictwie Strzyżów są 4 ścieżki przyrodniczo-leśne:

1. Leśna ścieżka dydaktyczna przy rezerwacie „Wielki Las"

2. "Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna  w rezerwacie „Mójka"

3. Szlak edukacji ekologicznej na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego

4. Kompleks ścieżek edukacyjno-rekreacyjnych w Łętowni 

 

Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w rezerwacie „Mójka"

Ścieżka składa się z dwóch szlaków: „Szlaku bobra" oznaczonego kolorem czerwonym, który jest łatwiejszy i krótszy (orientacyjny czas przejścia wynosi 1,5 godz.) oraz „Szlaku jelenia" oznaczonego kolorem żółtym, zdecydowanie trudniejszego: trasa biegnie przez jary i potoki do „Błędnego kamienia", a zataczając pętle łączy się ponownie ze szlakiem bobra. Obydwie trasy kończą się w punkcie wyjścia przy polu turystycznym, obok drogi Ujazdy – Kąkolówka. Do ścieżki można dojechać od północy drogą na trasie Błażowa – Ujazdy, od wschodu drogą na trasie Przemyśl – Domaradz i w miejscu Ujazdy skręcić w prawo w kierunku Błażowej. Jadąc z obu stron zatrzymujemy się na parkingu. Po drugiej stronie drogi widnieje brama wejściowa, która jest jednocześnie punktem końcowym obu szlaków.

Ścieżka „Szlakiem bobra" w całości prowadzi przez obszar objęty ochroną rezerwatową – rez. „Mójka". Ścieżka liczy 14 przystanków oznaczonych tablicami edukacyjnymi omawiającymi m.in.: budowę warstwową lasu, proces odnowienia lasu, charakterystykę drzew liściastych i iglastych oraz ekosystemu leśnego. Ponadto tablice przedstawiają bogactwo florystyczne i faunistyczne rezerwatu oraz wyjaśniają, co to jest mikoryza, na czym polega sukcesja ekologiczne oraz jaką rolę pełni martwe drewno w lesie.

W południowo-wschodniej części rezerwatu na skraju lasu znajduje się pomnik przyrody nieożywionej „Błędny kamień". Z kolei ok. 200 m od pola turystycznego, w stronę Ujazdów, już poza rezerwatem, po prawej stronie drogi stoi drugi pomnik przyrody buk „Miłosz".


   

 

Leśna ścieżka dydaktyczna przy rezerwacie „Wielki Las"

Długość ścieżki wynosi ok. 2 km, punktem początkowym i kończącym ścieżkę jest pole biwakowe, gdzie można odpocząć i zapalić ognisko. Na przejście całej trasy trzeba poświęcić ok. 2 do 3 godz. Do ścieżki można dojechać od północy drogą na trasie Rzeszów – Krosno w miejscowości Czudec w odległości ok. 1 km od rynku należy skręcić w prawo przed przystankiem autobusowym. Można również skorzystać z drogi Rzeszów – Wola Zgłobieńska – Iwierzyce. Zaś od południa na trasie Strzyżów – Rzeszów 9 km od Strzyżowa, 200 m od skrzyżowania drogi głównej z drogą podrzędną do Pstrągowej należy skręcić w lewo.

Ścieżka składa się z 12 przystanków z tablicami informacyjnymi. Tematy przystanków na ścieżce to: 1. Budowa lasu, 2. Drzewa naszych lasów, 3. Grzyby, 4. Drzewa dziuplaste, 5. Bagienko śródleśne, 6. Zwierzęta naszych lasów, 7. Odnowienie lasu, 8. Runo leśne, 9. Dokarmianie zwierzyny, 10. Łąka śródleśna, 11. Buczyna karpacka, 12. Ochrona ptaków

 

 

Szlak Edukacji Ekologicznej

Szlak obejmuje swym zasięgiem północną część Gminy Frysztak, która leży w na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Szlak tworzą 3 ścieżki dydaktyczne:

1. Ścieżka przyrodniczo-geologiczna „Góra Chełm"

2. Ścieżka historyczno-przyrodnicza „Schrony"

3. Ścieżka  przyrodniczo-geologiczna „Herby"

Szlak prowadzi ciekawymi zakątkami Pogórza Strzyżowskiego, od doliny Wisłoka – „Brama Frysztacka", poprzez grzbiet Mniszek, Zagórza i dolinę Stępinki, z której wspina się na szczyt Chełmu. Poznawanie 10 kilometrowej trasy możliwe jest pieszo lub na rowerze. Każda ścieżka jest oznaczona innym kolorem; na ścieżkach rozstawione są tablice informacyjne ogólne i szczegółowe. Idąc szlakiem podziwiać możemy: świat fauny i flory (obserwacja i rozpoznawanie roślin, grzybów, zwierząt), wytwory natury (jary, dolinki, skałki-ostańce, przełom Wisłoka),  świadectwa historii (pozostałości kamieniołomu, kompleks schronowy, kapliczka na Chełmie).  

 

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

„Wiosenne leśne porządki”

„Wiosenne leśne porządki”

Akcja sprzątania świata w Nadleśnictwie Strzyżów.

24 kwietnia br. w Nadleśnictwie Strzyżów odbyła się zorganizowana przez Służbę Leśną akcja sprzątania lasów pn. „Wiosenne leśne porządki”. Czas i data akcji nie była przypadkowa. 22 kwietnia to w kalendarzu Dzień Ziemi. W kwietniu przyroda rozkwita – rozwijają się pączki, pojawiają liście na drzewach, kwitną pierwsze wiosenne kwiaty, zazielenia się runo leśne. Zależy nam na czystych lasach, zarówno w czasie wiosennego przebudzenia, jak i w ciągu całego okresu wegetacyjnego i całego roku. Akcja sprzątania lasów miała na celu właśnie poprawę czystości w naszych lasach, kształtowanie właściwych postaw i zachowań wobec środowiska. Do udziału w akcji zaprosiliśmy społeczeństwo. W każdym z 12 leśnictw zgrupowanych w Nadleśnictwie Strzyżów pracownicy terenowi Służby Leśnej, wyposażeni w rękawiczki ochronne, chwytaki i worki na śmieci zbierali porzucone śmieci wzdłuż dróg, ścieżek, wokół miejsc odpoczynku, miejsc chętnie uczęszczanych przez okolicznych mieszkańców czy turystów. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział około 100 osób reprezentujących gminy, starostwa, jednostki oświatowe i kulturowe, ochotnicze straże pożarne oraz stowarzyszenia. Do akcji przyłączyli się: Starostwo Powiatowe w Strzyżowie, Starostwo Powiatowe w Ropczycach, Gmina Strzyżów, Gmina Błażowa, Gmina Chmielnik, Gmina Czudec, Gmina Tyczyn, Powiatowe Centrum Edukajci Kulturalnej w Ropczycach, Ochotnicza Straż Pożarna we Frysztaku, OSP w Gliniku Dolnym, OSP w Gogołowie, Stowarzyszenie MTB Czudec, Stowarzyszenie Sportowo-Turystyczne „Lubcza”, Liceum Ogólnokształcące w Strzyżowie, Zespół Szkół Technicznych w Strzyżowie. W ramach akcji uzbieraliśmy ok. 20 m3 śmieci.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie, poświęcenie czasu i dobry przykład, jak wspólnie dbać o otaczającą nas przyrodę.