Asset Publisher Asset Publisher

Ścieżki dydaktyczne

Edukacja leśna oparta jest także o ścieżki przyrodniczo-edukacyjne, na których odbywają się zajęcia w lesie. Ścieżki umożliwiają przyrodniczą turystykę poznawczą, a dzięki tablicom informacyjnym omawiającym zagadnienia przyrodniczo-leśne stanowią element edukacji ekologicznej społeczeństwa prowadzonej przez leśników.

W Nadleśnictwie Strzyżów są 4 ścieżki przyrodniczo-leśne:

1. Leśna ścieżka dydaktyczna przy rezerwacie „Wielki Las"

2. "Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna  w rezerwacie „Mójka"

3. Szlak edukacji ekologicznej na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego

4. Kompleks ścieżek edukacyjno-rekreacyjnych w Łętowni 

 

Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w rezerwacie „Mójka"

Ścieżka składa się z dwóch szlaków: „Szlaku bobra" oznaczonego kolorem czerwonym, który jest łatwiejszy i krótszy (orientacyjny czas przejścia wynosi 1,5 godz.) oraz „Szlaku jelenia" oznaczonego kolorem żółtym, zdecydowanie trudniejszego: trasa biegnie przez jary i potoki do „Błędnego kamienia", a zataczając pętle łączy się ponownie ze szlakiem bobra. Obydwie trasy kończą się w punkcie wyjścia przy polu turystycznym, obok drogi Ujazdy – Kąkolówka. Do ścieżki można dojechać od północy drogą na trasie Błażowa – Ujazdy, od wschodu drogą na trasie Przemyśl – Domaradz i w miejscu Ujazdy skręcić w prawo w kierunku Błażowej. Jadąc z obu stron zatrzymujemy się na parkingu. Po drugiej stronie drogi widnieje brama wejściowa, która jest jednocześnie punktem końcowym obu szlaków.

Ścieżka „Szlakiem bobra" w całości prowadzi przez obszar objęty ochroną rezerwatową – rez. „Mójka". Ścieżka liczy 14 przystanków oznaczonych tablicami edukacyjnymi omawiającymi m.in.: budowę warstwową lasu, proces odnowienia lasu, charakterystykę drzew liściastych i iglastych oraz ekosystemu leśnego. Ponadto tablice przedstawiają bogactwo florystyczne i faunistyczne rezerwatu oraz wyjaśniają, co to jest mikoryza, na czym polega sukcesja ekologiczne oraz jaką rolę pełni martwe drewno w lesie.

W południowo-wschodniej części rezerwatu na skraju lasu znajduje się pomnik przyrody nieożywionej „Błędny kamień". Z kolei ok. 200 m od pola turystycznego, w stronę Ujazdów, już poza rezerwatem, po prawej stronie drogi stoi drugi pomnik przyrody buk „Miłosz".


   

 

Leśna ścieżka dydaktyczna przy rezerwacie „Wielki Las"

Długość ścieżki wynosi ok. 2 km, punktem początkowym i kończącym ścieżkę jest pole biwakowe, gdzie można odpocząć i zapalić ognisko. Na przejście całej trasy trzeba poświęcić ok. 2 do 3 godz. Do ścieżki można dojechać od północy drogą na trasie Rzeszów – Krosno w miejscowości Czudec w odległości ok. 1 km od rynku należy skręcić w prawo przed przystankiem autobusowym. Można również skorzystać z drogi Rzeszów – Wola Zgłobieńska – Iwierzyce. Zaś od południa na trasie Strzyżów – Rzeszów 9 km od Strzyżowa, 200 m od skrzyżowania drogi głównej z drogą podrzędną do Pstrągowej należy skręcić w lewo.

Ścieżka składa się z 12 przystanków z tablicami informacyjnymi. Tematy przystanków na ścieżce to: 1. Budowa lasu, 2. Drzewa naszych lasów, 3. Grzyby, 4. Drzewa dziuplaste, 5. Bagienko śródleśne, 6. Zwierzęta naszych lasów, 7. Odnowienie lasu, 8. Runo leśne, 9. Dokarmianie zwierzyny, 10. Łąka śródleśna, 11. Buczyna karpacka, 12. Ochrona ptaków

 

 

Szlak Edukacji Ekologicznej

Szlak obejmuje swym zasięgiem północną część Gminy Frysztak, która leży w na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Szlak tworzą 3 ścieżki dydaktyczne:

1. Ścieżka przyrodniczo-geologiczna „Góra Chełm"

2. Ścieżka historyczno-przyrodnicza „Schrony"

3. Ścieżka  przyrodniczo-geologiczna „Herby"

Szlak prowadzi ciekawymi zakątkami Pogórza Strzyżowskiego, od doliny Wisłoka – „Brama Frysztacka", poprzez grzbiet Mniszek, Zagórza i dolinę Stępinki, z której wspina się na szczyt Chełmu. Poznawanie 10 kilometrowej trasy możliwe jest pieszo lub na rowerze. Każda ścieżka jest oznaczona innym kolorem; na ścieżkach rozstawione są tablice informacyjne ogólne i szczegółowe. Idąc szlakiem podziwiać możemy: świat fauny i flory (obserwacja i rozpoznawanie roślin, grzybów, zwierząt), wytwory natury (jary, dolinki, skałki-ostańce, przełom Wisłoka),  świadectwa historii (pozostałości kamieniołomu, kompleks schronowy, kapliczka na Chełmie).  

 

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Wiosenne porządki

Wiosenne porządki

Akcja sprzątania lasu

Obchodzony 21 marca Międzynarodowy Dzień Lasów zaakcentowaliśmy akcją sprzątania lasu działając tym razem na rzecz poprawy czystości naszych lasów. Pracownicy Nadleśnictwa Strzyżów wyposażeni w worki, rękawiczki i chwytaki zbierali śmieci w ośmiu wybranych wcześniej miejscach na terenie całego Nadleśnictwa. Wydarzenie miało charakter otwarty, tzn. okoliczni mieszkańcy mogli dołączyć się do akcji przychodząc w tym dniu w umówione miejsce zbiórki na wskazaną godzinę. W akcję włączyła się tylko młodzież z liceum w Strzyżowie. Idąc lasem, wzdłuż dróg prowadzących przez las oraz w sąsiedztwie wiat turystycznych, zbieraliśmy śmieci, których skala i różnorodność porażają. Dominują szklane butelki, puszki, opakowania po posiłkach na wynos, butelki typu PET, materiały higieniczne, a także części samochodowe, słoiki, odzież, zabawki, odpady poremontowe, opony czy spakowane do worków śmieci z gospodarstw domowych. Łącznie w wyniku sprzątania napełniliśmy 140 worków o pojemności 120 litrów oraz 20 worków 240 litrowych.

Jednym z zadań leśników, z zakresu ochrony lasu, jest dbanie o czystość na obszarach leśnych. Apelujemy w mediach o zachowanie porządku, ustawiamy tablice informujące o zakazie śmiecenia, edukujemy dzieci, młodzież i dorosłych. Do naszych codziennych obowiązków należy utrzymywanie w czystości obiektów tursytyczno-edukacyjnych, opróżnianie koszy tam ustawionych, zbieranie śmieci porzuconych w lesie, w rowach, likwidowanie dzikich wysypisk oraz szukanie sprawców zaśmiecenia. Reagujemy również na wpływające do nas informacje od mieszkańców, instytucji czy innych podmiotów lokalizując miejsca zanieczyszczenia i starając się odnaleźć osoby za to odpowiedzialne. Jest to trudne z uwagi na fakt, że rzadko udaje się złapać kogoś za rękę. Z pomocą w wykrywaniu sprawców zaśmiecenia przychodzą nowe technologie, np. fotopułapki zawieszone na drzewach.

W wielu naszych działaniach w leśnictwie korzystamy ze zdobyczy techniki współczesnego świata. Jednak nawet najnowocześniejsze technologie i innowacyjne rozwiązania nie zmienią ludzkich negatywnych postaw czy braku kultury osobistej, których wynikiem jest zaśmiecenie otaczającego nas środowiska. Sprzątając lasy nieustannie towarzyszy nam niezrozumienie tego zjawiska – zaśmiecania otaczającej nas przyrody. Liczymy, że takie akcje jak wczorajsza, oprócz wymiernego efektu w postaci czystszego lasu, będą też miały oddźwięk społeczny i wpłynął na świadomość osób korzystających z lasów zmieniając w przyszłości ich zachowanie.