Asset Publisher Asset Publisher

Urządzanie lasu

Gospodarka leśna w Lasach Państwowych prowadzona jest na podstawie planów urządzenia lasu, sporządzanych dla nadleśnictw na 10 lat. Wykonują je dla Lasów Państwowych specjalistyczne jednostki, m.in. Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej (BULiGL). Plany urządzenia lasu, po konsultacjach z udziałem społeczeństwa, są zatwierdzane decyzją Ministra Środowiska.

Przygotowanie planu poprzedza zawsze dokładna inwentaryzacja i ocena stanu lasu. Leśnicy określają takie cechy lasu, jak struktura, budowa, wiek, skład gatunkowy, stan zdrowotny, warunki glebowo-siedliskowe itp. W działaniach przewidzianych do realizacji uwzględnia się cele gospodarki leśnej i funkcje, jakie pełnią lasy w urządzanym nadleśnictwie.

Przed sporządzeniem planu urządzenia lasu leśnicy dokładnie inwentaryzują zasoby leśne i oceniają stan lasu

Współczesne plany gospodarowania na terenach leśnych wykonuje się, wykorzystując najnowsze osiągnięcia techniki.  Podstawowym narzędziem pracy jest tu leśna mapa numeryczna (LMN), będąca częścią systemu informacji przestrzennej (GIS). Mapa ta w sposób graficzny przetwarza i przedstawia dane zebrane podczas prac terenowych. Od lat w urządzaniu lasu stosuje się również coraz doskonalsze metody wykorzystywania zdjęć lotniczych i satelitarnych, które uzupełniają wyniki prac terenowych.

Czasami plan urządzenia lasu może być opracowywany na okres krótszy niż 10 lat. Dzieje się tak w uzasadnionych przypadkach, na przykład gdy wystąpią duże szkody lub klęski żywiołowe.

Plan urządzenia lasu powinien zawierać m.in.:

•           opis lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia,

•           analizę gospodarki leśnej w minionym okresie,

•           program ochrony przyrody,

•           określenie zadań związanych z pozyskaniem drewna, zalesieniami i odnowieniami, pielęgnacją i ochroną lasu, gospodarką łowiecką i tworzeniem infrastruktury leśnej (budynki, drogi).

Plan urządzenia lasu wykonywany jest na podstawie obowiązującej w Lasach Państwowych instrukcji.

 

Dla Nadleśnictwa Strzyżów obowiązuje "Plan Urządzenia Lasu sporządzony na lata od 2014 do 2023 dla Nadleśnictwa Strzyżów" wg stanu lasu na dzień 1 stycznia 2014 r. zatwierdzony pismem Ministra Środowiska nr DLP-I-611-42/29393/14/ŁP w dn. 17 lipca 2014 r.

Zestawienie powierzchni Nadleśnictwa Strzyżów oraz zakres zadań na okres obowiązywania planu, znajdują się w załączniku poniżej (.pdf).

 

Aneks do Planu Urządzenia Lasu dla Nadleśnictwa Strzyżów na lata 2014-2023 zatwierdzony przez Ministra Środowiska pismem zn. spr. DL-WGL.4100.53.2020 z dnia 1.10.2020, uzupełniający ww. plan urządzenia lasu o zakres planu zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000: Klonówka PLH180022, Ostoja Czarnorzecka PLH180027 oraz Wisłok Środkowy z Dopływami PLH180030, w częściach pokrywających się z obszarem będącym w zarządzie Nadleśnictwa Strzyżów.

 


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Nie igraj z ogniem

Nie igraj z ogniem

Wystartowała kampania społeczna „Stop pożarom traw”

Kampania Państwowej Straży Pożarnej rozpoczęła się 1 marca i będzie trwała do 30 kwietnia 2024 r. Jej celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy społeczeństwa na temat negatywnych skutków wypalania traw i nieużytków oraz zmiana myślenia i postaw wobec tego szkodliwego działania. Od lat wysiłki strażaków na rzecz zapobiegania pożarom łąk, nieużytków, a w konsekwencji często również lasów wspierają leśnicy ściśle współpracując ze Strażą Pożarną na rzecz ochrony środowiska przed pożarami.

O tym, że wypalanie, to wciąż duży problem społeczny świadczy ilość zdarzeń. W 2023 roku w Polsce strażacy interweniowali 21 206 razy przy pożarach traw i nieużytków rolnych. Na przełomie zimy i wiosny oraz przedwiośnia wyraźnie wzrasta liczba pożarów łąk i nieużytków. Wypalane są trawy i nieużytki rolne, co usprawiedliwiane jest tłumaczeniem, że takie działanie użyźni glebę. Od pokoleń wśród wielu ludzi panuje bowiem przekonanie, że spalenie trawy spowoduje szybszy i bujniejszy jej odrost, a tym samym przyniesie korzyści ekonomiczne. To jednak błędne myślenie.

Pożary traw powodują spustoszenie dla flory i fauny. Płoną nie tylko rośliny, ale i zwierzęta: jeże, lisy, zające schowane w bruździe, płazy, gady, nawet bażanty, kuropatwy, sarny, dziki, które w tym czasie przebywały na powierzchni i nie znalazły drogi ucieczki. Płomienie bezpowrotnie niszczą ich miejsca bytowania, miejsca lęgowe ptaków gnieżdżących się na ziemi i w krzewach. Palą się również gniazda już zasiedlone. Dym uniemożliwia pszczołom, trzmielom i innym zapylaczom oblatywanie łąk. Ogień uśmierca wiele pożytecznych zwierząt bezkręgowych, m.in. dżdżownice, które mają pozytywny wpływ na strukturę gleby i jej właściwości, pająki, wije, owady, ślimaki. Ogień z łąk przenosi się na pobliskie lasy. Młode drzewka są niszczone, a starsze drzewostany poważnie uszkadzane. Każdego roku dochodzi do kilkunastu tego typu pożarów.

To tylko kilka przykładów negatywnych skutków wypalania traw dla przyrody. W pożarach nieużytków niejednokrotnie giną także ludzie. W 2023 były to 3 ofiary śmiertelne oraz 36 rannych. Pożary niosą straty i koszty, które można wyliczyć. Strażacy oszacowali, że w 2023 roku poniesione straty wyniosły niemal 69 mln zł. Natomiast podczas akcji ratowniczych związanych z gaszeniem nieużytków zużyto 58 629 431 l wody. Ponadto, wypalanie pociąga za sobą konsekwencje prawne. Należy pamiętać i podkreślać, że wypalanie traw jest zabronione! Grożą za to wysokie kary, nawet do 30 tys. zł, a w przypadkach, kiedy zagrożone jest mienie lub życie – od 1 roku do 10 lat pozbawienia wolności.

Więcej informacji o całej kampanii społecznej „Stop pożarom traw”, dostępne jest na stronie Komendy Głównej PSP pod linkiem Kampania Stop Pożarom Traw - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej - Portal Gov.pl

Zapraszamy do obejrzenia spotu promującego tegoroczną edycję kampanii społecznej „Stop pożarom traw”