Wydawca treści
Ścieżki dydaktyczne
Edukacja leśna oparta jest także o ścieżki przyrodniczo-edukacyjne, na których odbywają się zajęcia w lesie. Ścieżki umożliwiają przyrodniczą turystykę poznawczą, a dzięki tablicom informacyjnym omawiającym zagadnienia przyrodniczo-leśne stanowią element edukacji ekologicznej społeczeństwa prowadzonej przez leśników.
W Nadleśnictwie Strzyżów są 4 ścieżki przyrodniczo-leśne:
1. Leśna ścieżka dydaktyczna przy rezerwacie „Wielki Las"
2. "Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w rezerwacie „Mójka"
3. Szlak edukacji ekologicznej na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego
4. Kompleks ścieżek edukacyjno-rekreacyjnych w Łętowni
Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w rezerwacie „Mójka"
Ścieżka składa się z dwóch szlaków: „Szlaku bobra" oznaczonego kolorem czerwonym, który jest łatwiejszy i krótszy (orientacyjny czas przejścia wynosi 1,5 godz.) oraz „Szlaku jelenia" oznaczonego kolorem żółtym, zdecydowanie trudniejszego: trasa biegnie przez jary i potoki do „Błędnego kamienia", a zataczając pętle łączy się ponownie ze szlakiem bobra. Obydwie trasy kończą się w punkcie wyjścia przy polu turystycznym, obok drogi Ujazdy – Kąkolówka. Do ścieżki można dojechać od północy drogą na trasie Błażowa – Ujazdy, od wschodu drogą na trasie Przemyśl – Domaradz i w miejscu Ujazdy skręcić w prawo w kierunku Błażowej. Jadąc z obu stron zatrzymujemy się na parkingu. Po drugiej stronie drogi widnieje brama wejściowa, która jest jednocześnie punktem końcowym obu szlaków.
Ścieżka „Szlakiem bobra" w całości prowadzi przez obszar objęty ochroną rezerwatową – rez. „Mójka". Ścieżka liczy 14 przystanków oznaczonych tablicami edukacyjnymi omawiającymi m.in.: budowę warstwową lasu, proces odnowienia lasu, charakterystykę drzew liściastych i iglastych oraz ekosystemu leśnego. Ponadto tablice przedstawiają bogactwo florystyczne i faunistyczne rezerwatu oraz wyjaśniają, co to jest mikoryza, na czym polega sukcesja ekologiczne oraz jaką rolę pełni martwe drewno w lesie.
W południowo-wschodniej części rezerwatu na skraju lasu znajduje się pomnik przyrody nieożywionej „Błędny kamień". Z kolei ok. 200 m od pola turystycznego, w stronę Ujazdów, już poza rezerwatem, po prawej stronie drogi stoi drugi pomnik przyrody buk „Miłosz".
Leśna ścieżka dydaktyczna przy rezerwacie „Wielki Las"
Długość ścieżki wynosi ok. 2 km, punktem początkowym i kończącym ścieżkę jest pole biwakowe, gdzie można odpocząć i zapalić ognisko. Na przejście całej trasy trzeba poświęcić ok. 2 do 3 godz. Do ścieżki można dojechać od północy drogą na trasie Rzeszów – Krosno w miejscowości Czudec w odległości ok. 1 km od rynku należy skręcić w prawo przed przystankiem autobusowym. Można również skorzystać z drogi Rzeszów – Wola Zgłobieńska – Iwierzyce. Zaś od południa na trasie Strzyżów – Rzeszów 9 km od Strzyżowa, 200 m od skrzyżowania drogi głównej z drogą podrzędną do Pstrągowej należy skręcić w lewo.
Ścieżka składa się z 12 przystanków z tablicami informacyjnymi. Tematy przystanków na ścieżce to: 1. Budowa lasu, 2. Drzewa naszych lasów, 3. Grzyby, 4. Drzewa dziuplaste, 5. Bagienko śródleśne, 6. Zwierzęta naszych lasów, 7. Odnowienie lasu, 8. Runo leśne, 9. Dokarmianie zwierzyny, 10. Łąka śródleśna, 11. Buczyna karpacka, 12. Ochrona ptaków
Szlak Edukacji Ekologicznej
Szlak obejmuje swym zasięgiem północną część Gminy Frysztak, która leży w na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Szlak tworzą 3 ścieżki dydaktyczne:
1. Ścieżka przyrodniczo-geologiczna „Góra Chełm"
2. Ścieżka historyczno-przyrodnicza „Schrony"
3. Ścieżka przyrodniczo-geologiczna „Herby"
Szlak prowadzi ciekawymi zakątkami Pogórza Strzyżowskiego, od doliny Wisłoka – „Brama Frysztacka", poprzez grzbiet Mniszek, Zagórza i dolinę Stępinki, z której wspina się na szczyt Chełmu. Poznawanie 10 kilometrowej trasy możliwe jest pieszo lub na rowerze. Każda ścieżka jest oznaczona innym kolorem; na ścieżkach rozstawione są tablice informacyjne ogólne i szczegółowe. Idąc szlakiem podziwiać możemy: świat fauny i flory (obserwacja i rozpoznawanie roślin, grzybów, zwierząt), wytwory natury (jary, dolinki, skałki-ostańce, przełom Wisłoka), świadectwa historii (pozostałości kamieniołomu, kompleks schronowy, kapliczka na Chełmie).
Najnowsze aktualności
Drugie spotkanie Zespołu Lokalnej Współpracy
Drugie spotkanie Zespołu Lokalnej Współpracy
17 czerwca w Nadleśnictwie Strzyżów odbyło się kolejne zebranie członków Zespołu Lokalnej Współpracy.
Celem spotkania było zaopiniowanie propozycji włączenia lasów pozostających w zarządzie Nadleśnictwa Strzyżów do lasów o zwiększonej funkcji społecznej, a także przedstawienie propozycji inicjatyw i działań w zakresie kształtowania w wybranych obszarach leśnych szczególnych funkcji lasu oraz szkolenie z zakresu prowadzonej gospodarki leśnej. Po części kameralnej odbywającej się w sali edukacyjno-konferencyjnej odbyła się część terenowa. Jej celem było z kolei przybliżenie uczestnikom spotkania zadań gospodarczych realizowanych w lesie w ramach prowadzonej gospodarki leśnej oraz działalności Nadleśnictwa Strzyżów. Był to również czas na omówienie uwarunkowań i okoliczności towarzyszących prowadzeniu tej działalności.
Pod przewodnictwem leśników grupa przeszła przez fragment lasu w Przylasku w Hermanowej. Członkowie Zespołu zobaczyli młode pokolenie lasu powstałe z obsiewu naturalnego, las po cięciach wykonanych zimą, przykłady ochrony drzewek przed zwierzyną. Wędrując szlakiem turystycznym doprowadzającym nas do kaplicy i źródełka Studzianka, omówiliśmy obowiązki wynikające z udostępniania lasu społeczeństwu, utrzymania czystości i porządku na terenach leśnych, czy usuwania drzew zagrażających bezpieczeństwu osób korzystających z pieszych szlaków i obiektów typu wiata czy kaplica w otoczeniu lasu.
Szkolenie miało charakter spaceru lasem połączonego z wytłumaczeniem czynności hodowlanych w nim wykonywanych, rozmową i dyskusją na temat okoliczności ich realizacji, rozmową o otaczającej nas przyrodzie, czynnikach wpływających na ekosystemy leśne i zarządzanie zasobami przyrodniczymi. To był dobrze wykorzystany czas, zarówno dla członków Zespołu Lokalnej Współpracy, którzy są bogatsi o leśną wiedzę, jak i dla nas, gospodarzy lasu, którzy chcą tłumaczyć, wyjaśniać i rozmawiać, i chcą być zrozumiani.